Facebook-badge

zondag 16 juni 2013

Etappe 6 : St Valéry sur Somme - Dieppe

Op weg naar Dieppe en verkenning van...


Door het getij konden we niet vroeger dan 15u20 de jachthaven van St Valéry uitvaren. We passeren de ATSO boei om 16u50 en zetten dan koers naar Dieppe. Niet veel wind, maar wel zon !
Om 20u50 meren we aan op ponton 9. De zijpontons zijn eigenlijk niet zo breed, en nogal kort..., maar we zijn in de vorige jachthavens hiermee wel al verwend geweest. Dieppe, dure jachthaven, niet echt vriendelijk in de capitainerie, maar wel een mooie, gezellige stad, ook om te winkelen !
Het is zaterdag, dus markt. Ik krijg zo stilaan het idee dat het in Frankrijk altijd en overal markt is op zaterdag.

Harpa en Dina




naderen Dieppe


Varen haven binnen

Hier liggen zo'n 400 boten


In de namiddag bezoeken we het Chateau-musée .
.Met werken van o.a.Renoir, Pissarro, Braque.., maar vooral de grote hoeveelheden werken in ivoor vond ik nogal indrukwekkend.
De namiddag bleek al snel voorbij, en het werd  dus tijd om te wandelen met Paavo, Harpa en Dina.
Ineens, in de valavond, vond ik het wel het geschikte moment om mijn loopschoenen boven te halen. Het was nu al van thuis geleden dat ik nog eens gelopen had. Het heeft mij genoeg zweet en wilskracht gekost, om mijn 'diploma' van 5 km start-to-run  te behalen. Ik had mij voorgenomen om tijdens onze vakantie toch  mijn opgebouwde basisuithouding niet zomaar weg te gooien....
Het grote grasplein voor het al even lange strand, bleek mij wel een geschikte 'ingebeelde loperspiste'.
Met volle moed, begon ik er aan. Ik voelde wel dat het een tijdje geleden was, maar ik hield het tempo traag..., maar die 5 km lukte toch !!!! Terwijl anderen ijskreem, crêpes en andere zoetigheden consumeerden, liep ik daar mijn 2,5 rondjes te doen... Moest eigenlijk beetje lachen in mezelf , en dacht opeens... als ik nu eens stopte..., en mij een ijskreempje kocht... zou toch ook leuk zijn ??? Er waren er veel die mij bekeken zo van... met wat is die bezig ??? En het volgende rondje was ik er terug... met nog verbaasdere blikken.... :-) Er waren er nochtans veel bij die misschien ook beter een paar loopschoenen zouden aandoen, of toch iets van sport zouden doen...;-)
Nadien een deugddoende douche ... en weeral blij en tevreden naar bed.




Keienstrand


Etoile de mer - lekker !


klauteren naar het kasteel


Fantastisch uitzicht van boven het kasteel - 'mijn' looppiste ...


Overzicht over de stad





Schilderij met thema : schipbreuk


Schip in ivoor + materialen om ivoor te bewerken


Zittend bed


Ik vond dit nog stijlvol schilderij... vandaar


Een van de ...


De Normandische bouwstijl, die we vanaf nu nog veel zullen zien...


Geen opmerkingen: