Facebook-badge

dinsdag 26 juni 2012

Stavoren-Enkhuizen-Monnickendam

Liever lui dan moe....



Op de achtergrond : Volendam


Harpa riekt weer 'land'


Volendam : geboortestad van Jan(tje) Smit


Ze vindt dat zó plezant ...


 Marken


Dinsdag 26 juni,

Het was dezemorgen vlug duidelijk dat Piet alléén met Paavo en Harpa op wandel zou moeten gaan.(stomme voet...) Terwijl de hondjes al  in de kuip waren, kap opengedaan, keek Piet nog even of zijn veter wel goed vast zat. En opeens hoor ik hem tot mij roepen : Harpa is weg.... Ze was tussen de railing doorgesprongen...had een kat zien lopen...en liep erachter. Ik direct mijn schoenen proberen aan te doen (lukte opeens wel..), en naar boven. En wat er dan gebeurde , ongelooflijk maar waar... ineens draaide Harpa ze zich om ... en SPRONG terug aan boord. Piet was sprakeloos...had zelfs de tijd niet gehad om haar te roepen, en ze was vanzelf terug.... Ik vooral superblij... ik had zelf  niet  gezien hoe het gebeurd was, maar de reactie van Piet zegde genoeg.. Ok dan,om 10 uur konden we rustig vertrekken richting sluis. Daar moesten we aan de wachtsteiger, licht op rood, en er waren enkele wachtenden vóór ons. 10 min later licht rood/groen : konden we aansluiten, en :groen : de Johan Frisosluis in.
Eens de sluis door, bevaren we het Ijsselmeer :  Genua ontrolt en haalden al snel 5 à 6 knopen. De wind was west, dus met halve wind richting Enkhuizen . Iets later heisen we  ook het grootzeil en mag onze HOIDJA terug  een frisse neus halen . Ik heb onze logo- zeil-hond , de naam van onze boot gegeven.  Eens te meer zijn we er  ten stelligste van overtuigd dat onze nieuwe zeilen 'perfect' gemaakt zijn. Hoe kan het anders dat we zovele andere gelijkaardige zeiljachten inhalen????
Of zou het toch te wijten zijn aan de zeilcapaciteiten van Piet??? Denk niet dat hij dat zelf zal zeggen , hij zal het ook eerder op de eerste bevinding houden...
We naderen Enkhuizen , waar we de Krabbersgat-sluis in moeten varen .Hiervoor moeten de zeilen wel helemaal naar beneden.  Eens we daaruit versast zijn, varen we in het Markermeer. Onze eerste gedachte was om naar Hoorn te varen, een pittoresk stadje, waar ik nog niet geweest ben. Terug zeilen op, en we zeilen nog tijdje flink door tot  opeens  de wind wegvalt .... het was voorspeld dat de wind 'variabel' zou worden.... 'later' zou de wind terug aanwakkeren tot 3 à 4 bft. We besluiten dan toch niet naar Hoorn te varen, maar naar Monnickendam te varen. Piet hertekent de koers en we telefoneren al om plaatsje te reserveren in Marina Monnickendam. Is wel gemakkellijk... weet je direct waar je naartoe kan varen, anders moet je eerst aanmeren aan aanmeldsteiger en je dan nog eens verleggen. We proberen altijd een plaatsje te vragen 'langszij'-je weet het al.. voor de hondjes. En zoals ik voordien al gezegd heb...nu kan je dat nog vragen, maar in het hoogseizoen...mèt goed weer, mag je al blij zijn dat je een plaatsje toegewezen krijgt...en dan tussen die verdoemde palen...
Gezellige jachthaven, behulpzaam , mooi, gezellig.
Een ganse dag ,bij mooi weer, kunnen zeilen.... en dat was nu ondertussen al een tijdje geleden....

Vandaag ben ik hele tijd  terug geweest !!!


Ga nu terug....


In mijn ... 


Zeildoeken Huisje- ..tot morgen


En ze zagen dat het goed was ...






Geen opmerkingen: