Facebook-badge

vrijdag 1 juni 2012

Breskens-Roompot Marina

Donderdag 31 mei
Het was al bijna 14 uur eer we kunnen tanken hebben aan de speciale steiger daarvoor.
Volgens de meteo zouden we westenwind hebben, maar deze bleek toch noordwest te zijn, wat er voor ons op neerkwam dat we géén halve wind, maar de wind pal op kop hadden.
Moesten we dan ook nog eens uitwijken voor een vrachtschip - beroepsvaart heeft altijd voorrang op pleziervaart. En die schepen laten dan zo'n golf achter, waar je met je zeilbootje 'geniet' kunt van hebben.... Als je zo'n golf ziet aankomen, dan kan je je wat schrap zetten, maar zeg dat maar eens tegen de woefkes...Boem,bam,links, rechts,klots....Paavo en Harpa met buik tot op de grond en dan toch ,jump, de voorcabine in... een nogal ongecontroleerde sprong... in een nat bed. 'k Was vergeten mijn raampje boven dicht te doen... en met dat zeilen scherp aan de wind was er al water over dek heen gegaan. En nu, met die 'kanjer' die ons passeerde.... een vloedgolf over ons bootje... over dek tot  achteraan in de kuip....  Heb raampje toegeklikt (hmm...)Ook het raampje van de middenruimte.... was dat ook vergeten... En dat zijn van die zaken waar je eerst moet aan denken als je gaat varen...'t Ja, den ouderdom, of te lang geleden... we zullen het op ... een beetje vergeetachtig houden... :-))
Ondertussen was het geen 5 bft meer, maar gaf de windmeter snelheden aan van 30 knopen en meer, tot pieken van 34 (wat al neerkomt op 7 beaufort). Enkele keren overstag moeten gaan tot we aan het baken van 'Botkil' waren, waar we van koers moesten veranderen. Daar ook was de wind wat gedraaid naar west, zodat we de wind nu pal achter ons kregen. Dat was wel veel comfortabeler zeilen  maar toch een serieuze deining achter ons aan. (en oppassen voor GEIPEN natuurlijk) .
Tot het begon te regenen, neen geen bui-tje, maar serieus regenen. We naderden nu de Roompotsluis, want de jachthaven is net achter de stormvloedkering Neeltje Jans. Gelukkig moesten we niet wachten  en gingen de sluisdeuren voor ons (waren toch alleen), vlug open, niettemin werden we toch natter en natter tijdens het 'versassen'.
Toch nog eindje varen tot aan de Marina-langs bebakende route(groen/rode boeien), waar we  moesten aanmeren aan de 'meld'-steiger. Havenkantoor was al gesloten, dus telefonisch contact waar ons ligplaats 401 toegewezen werd, vlak voor havengebouw. Bij het aanmeren werden we geholpen door een jong koppel : dit is een gewoonte dat : als iemand wil aanmeren gaan andere mensen een touw aannemen om vast te maken, en dit doe je dan zelf ook bij anderen . Zo worden dikwijls onderlinge contacten gelegd ..en uitnodigingen hier en daar. Die jonge mensen vroegen ons vanwaar we kwamen, en zegden dat zij zelf op de Oosterschelde toch ook meer wind gehad hadden dan voorspeld was... Ze geloofden ons dan ook met overtuigend ja geknik dat het op zee OOK slechter was dan voorspeld was....Het weer 'juist' voorspellen is toch oh zo moeilijk...
Dringende uitlaat voor Paavo en Harpa, die zich weer héél rustig gedragen had (behalve die ene onvoorspelbare fase...met die f*** vrachtboot...)
Ondertussen was het al 20u30 en moesten we nog ons avondmaal klaarmaken : spagetti bolognaise, lichte versie, zo laat op de avond...
Hebben vandaag 35 zeemijl afgelegd in ongeveer 6 uur . De kortste afstand is 27 mijl , maar met het overstag gaan, enkele keren zigzag dus, kom je dan aan 8 mijl meer.

Ter informatie : 1 zeemijl = 1,852 km
Stuurboord :SB : rechtse kant vh schip
Bakboord : BB : linkse kant van het schip
GIEK : waaraan het grootzeil besvestigd is
OVERSTAG gaan : giek overhellend nr SB met touwen naar BB overtrekken . Als je dit enkel keren na mekaar doet, ga je al zigzaggend toch de juiste richting uit die je moet..
GEIPEN : gevaarlijk, ongecontroleerde overgaan van de giek van SB naar BB ,dit bij 'voor de wind' zeilen of als de wind van achter komt.
www.roompotmarina.nl  : is een onderdeel van de Roompot Beach Resort in Kamperland

Dit was tot slot wat verklarende uitleg van woorden die ik zonet gebruikt heb, maar die velen onder jullie anders niet begrijpen, en dan wordt het moeilijk om dit te lezen ook...

Slaapwel




Geen opmerkingen: