Facebook-badge

woensdag 4 september 2013

Tatihou



  Dinsdag 3 september

Het is me hier wel wat !
Zoveel  mogelijk je ogen de kost geven, van die mooie natuur hier... Ik heb enorm veel foto's genomen.
Ik kan die onmogelijk allemaal op mijn blog of fb zetten. Ik probeer jullie de mooiste te laten zien.
Met dit prachtige weer nog begin september, is dit allemaal nog zoveel mooier en aangenamer voor mens en dier.
Gisteren nog een ganse dag rondgewandeld en genoten van st Vaast zelf .
Vandaag dan naar Tatihou ! Een hele belevenis, maar wel zonder hondjes, die zijn er niet toegelaten.
10 jaar geleden mochten honden nog wel mee. Maar er zijn altijd mensen die zich niet aan de regels kunnen houden ( honden  los laten lopen dààr,  mocht echt niet ..)  Er is daar ook een vogelreservaat.. dus... maar onze hondjes zouden wel eens héél rustig kunnen slapen aan boord, terwijl wij naar Tatihou trokken. Eerst met amphibiebootje tot daar, en dan te voet terug. We kochten een ticket voor de overtocht om 15 uur. Dit wilde zeggen dat we vertrokken aan de andere kant van de jachthaven, omdat het laag tij aan het worden was. Het werd een tochtje ' meer rijden dan varen'.  , langs de oesterparken.
Het was toch onze bedoeling om de terugtocht te voet te doen .
Men wordt er goed op gewezen dat men goed rekening moet houden, van op tijd het eiland te verlaten. Want eens het water begint op te komen, gaat dit vrij snel.
 Ik was goed voorbereid : trekkingschoenen, hoedje (was gisteren aan boord even ingedommeld in de zon , en toch beetje rood uitgeslagen- in september dacht ik, kan geen kwaad... mmm, misdacht...), fototoestel en filmcameraatje. Ik zou dit tochtje gedeeltelijk filmen, gedeeltelijk foto's nemen. Weer misdacht, want ik weet niet hoe het komt, maar het fantastische varen/rijden-gedeelte staat helemaal niet op mijn camera !! echt spijtig...
Na onze tocht Tatihou heen en terug, bleken Paavo, Harpa en Dina ons nog helemaal niet verwacht te hebben. We kwamen heel stilletjes aan boord, en bij het openen van het luik, stonden er 3 gapende, zich rekkende,kwispelende hondjes toch klaar om ons te verwelkomen. Ze waren er klaar voor : 'De ' wandeling.. ! Oef, voor ons toch 5 minuutjes verpozen, maar dat bleken 'zij' niet te willen beseffen...
Hop dan maar, richting 'speelstrand' . Helemaal alleen, dachten we, weeral misdacht, want er kwam  plots toch een dame met haar hondje van achter enkele rotsblokken...: Jeiiiihhh... dacht Harpa..., speelkameraadje...maar toch beetje overentousiast...Mevrouw (terecht)  niet tevreden. We konden haar echter niet zien afkomen van daar. Resultaat : ons trio terug aan de leiband, en gedaan jolijt.
Onze tocht langs de restaurantjes terug, tot we een straat moesten oversteken. Ik zeg nog tegen Piet : haast je .. daar zit een kat.... telaat... Paavo trok zich los, (ringetje halsband afgebroken..) , recht de straat over, terug... kat de boom in, en Paavo had de kat tot onze grote opluchting net niet vast..
Tot groot jolijt van de vele omstaanders, die het natuurlijk heel grappig vonden om zien :-(
Conclusie : ze waren  dezenamiddag héél goed uitgeslapen...wat schreef ik hierboven.. ze waren er klaar voor?.. en of ze er klaar voor waren....
Na zo een dag hadden we helemaal géén zin meer om zelf nog kok en kokkin te spelen.. restaurantje dan maar...

Strand bij hoog water


Dit is hetzelfde strand.. enkele uren later

hectaren groot...


bootje staat klaar



met velen op de tractor


...ben er klaar voor 


kapitein op de boot... :-)





Klein stukje strand waar geen oesterculturen zijn


aankomst met het bootje op het eiland


Tatihou








museum


Mooie agaphantus...!

ikke met een hoedje... héél ongewoon...




oeioei... cannabis (andere soort-worden touwen van gemaakt)


op weg naar het fort


Het fort


'

heel in de verte .. de andere vesting  La Hougue


met binnenkoer

En nu terug naar het vasteland :









op voorgrond omgedraaide oesterzakken, achteraan zakken nog vol algen..


frisse voetjes



zie .. daar vaart... euh.. rijdt hij 




hier worden zakken opgeladen


en zo op de camion


De laatste foto's van St vaast en nog 3 korte filmkes van op Tatihou zelf zal ik later downloaden.
Het is nu ondertussen laat genoeg   .... ben wel wat moe...
Slaapwel iedereen








Geen opmerkingen: