Facebook-badge

maandag 8 oktober 2012

Boulogne - Duinkerke

zondag 7 oktober 2012
Het zag er een mooie morgen uit. Zonnig en zeker niet te koud voor de tijd van het jaar.
De vissersbootjes die s’nachts uitvaren,… ik hoor het al niet meer. Ik geloof dat we er stilaan gewoon aan geworden zijn… Boulogne is ondertussen weeral zo’n plaatsje geworden , waar we zoveel mooie herinneringen aan hebben, dat het weer moeilijk wordt om het zomaar achter ons te laten.( Het voorval van gisteren met de pontons doet hier niets ter zake)  Volgend jaar komen we hier zeker terug.
Eerst naar de bakker, jobke voor Piet, ik de koffie… de woefs hadden nog niet veel zin om al op te staan. De electrische verwarming sloeg terug aan op 21 ° C.
Nadien ,eten voor onze  matrozen.. en .. op wandel.
Nu begonnen we met de gebruikelijke rituelen vóór vertrek : watertank bijvullen (220 liter), cabriokap ontmantelen - opvouwen en opbergen, electriciteitskabel afkoppelen, laatste huisvuil naar het recyclageparkje van de jachthaven. Binnen in de boot : alles wat ‘losligt’, ofwel in de kasten steken met speciale knop (kan niet zomaar openvallen), ofwel ophangen of onder de banken opbergen. Laptop in hoes en ook op veilig plaatsje leggen …
Gisteren hadden we een Vietnamees afhaalrestaurantje gezien, waar we wat besteld hadden om mee te nemen aan boord. Eens iets anders, en ook gemakkellijk om ’s avonds in de oven op te warmen. Het zal ongetwijfeld laat worden vooraleer we in Duinkerke zullen aankomen.
Om 11 uur ging hij dus het bestelde afhalen. Duurde wel een tijdje vooraleer hij terug was. Ik dacht het al, ze moesten alles nog beginnen klaarmaken natuurlijk, eens hij daar was.
Maar we hadden nog tijd,het had toch geen zin om te vroeg te vertrekken met de stroom nog vol tegen.
Om 13u30 trossen los, varen richting tankstation van de jachthaven. 70 liter diesel bijgetankt. Hiermee komen we ruimschoots toe tot in Breskens. We hopen natuurlijk zo weinig mogelijk op motor te moeten varen. Maar als er geen wind is, moet je wel. Betalen rekening van de diesel + liggeld van 14 dagen. En nu zijn we echt weg…
Eens de breakwaters voorbij, sturen noord ,Cap Griz Nez. Bft 2 … NNO , zinloos om de zeilen te hijsen.  Voorbij Cap Griz Nez, wijzigen koers Noordoost, nog steeds te weinig wind en op kop… varen rustig verder met mooi weer!
De hondjes alle 3 bij ons boven in de kuip… grandioos !!!!
Calais voorbij… het wordt frisser… de zon daalt verder..en wij puffen verder… nog altijd met  een snelheid van ongeveer 7 knopen (dus nog steeds stroom mee).
We krijgen nu ook beetje deining en ik vind het nu tijd om de hondjes beneden te zetten. Paavo hebben we ondertussen zijn nieuwe wollen sweater aangedaan –hij heeft toch zó rap kou…
We naderen Duinkerken, maar zullen toch in het donker de vaargeul binnenvaren. Géén probleem voor Piet natuurlijk, en om 20u25 liggen we aangemeerd, lanszij in de jachthaven de la mer du nord.
Havenkantoor hadden we onderweg al enkele keren proberen te telefoneren… géén antwoord.  Inderdaad, gesloten dus, geen codes internet.
 Ik was met de hondjes buiten de terreinen van de jachthaven   gaan wandelen, maar wist wel dat je code nodig hebt om binnen te komen. Had gsm bij, Piet zou mij wel binnenlaten…
Maar als je gsm het dan plots laat afweten… moet je wachten tot er iemand anders  de jachthavenpoort binnen komt..;
Onze 5 buikjes nog beetje gevuld… en na een lange dag, knus naar ons bedje.  Dit was dan weer zo’n dag waarvan je beseft : ik heb er echt van genoten….. J))
Tot morgen

Onze Vietnamese maaltijd !

Nog een Vauban-restantje

Patrouilleboot :controle thuishaven Hoidja...(naam d'monde = ongekend)

Cap Gris nez : steeds anders

Met zijn allen genieten van de herfstzon !

Dina .....

Paavo krijgt het toch beetje fris...